Av Jan Arild Teland, 25. Februar 2012, kl. 9.50

Tittel: 1450 Softail pilegrim
Forfatter: Jóna Hafdis Einarsson
ISBN: 9788299882705
Sider: 134
Forlag: Lava Forlag

1450 Softail pilegrimPilegrimsvandring til Santiago de Compostela blir stadig mer populært. Mens det på 80-tallet typisk var et par tusen registrerte pilegrimer årlig, er det nå godt over hundre tusen som tar turen hvert år. Selv om mange ikke har noen religiøs motivasjon for vandringen så er det tydelig at pilegrimstankegangen virker tiltrekkende.

Den økende populariteten har gitt seg utslag i en rekke bokutgivelser med pilegrimsvandring til Santiago de Compostela som tema. Bokavisen har tidligere anmeldt Vandring i åpent landskap (anmeldelse), Pilegrimsleden til Santiago de Compostela (anmeldelse), Pilegrimsliv (anmeldelse), Jesu døtre og andre usannsynligheter (anmeldelse) og På vei til Santiago de Compostela (anmeldelse), alle med litt forskjellig innfallsvinkel og interessante på hver sin måte.

Jóna Hafdis Einarsson, forfatteren av “Jesu døtre og andre usannsynligheter”, er nå ute med enda en pilegrimsbok. Er det virkelig mulig å belyse dette temaet på enda en ny måte? Ja, faktisk! Einarsson har en ny innfallsvinkel, nemlig pilegrimsveien på motorsykkel! Vel, egentlig ikke direkte på pilegrimsveien, men den danner et bakteppe for en kjøretur rundt i Nord-Spania på en Harley-Davidson.

Lesere av Einarssons forrige bok vil huske at hun fikk ideen om å gå pilegrimsveien under rekonvalesens etter en ryggoperasjon. Under pilegrimsvandringen bestemte hun seg for å gå pilegrimsveien en gang til, men et nytt langvarig sykeopphold gjorde dette vanskelig. Men en “slalåmtur på caminoene” med motorsykkel skal vise seg å ikke være noe dårlig alternativ.

I tillegg til å utforske de forskjellige pilegrimsveiene fra motorsykkelsetet, overnatter Einarsson og hennes reisefølge på såkalte “paradorer”. Dette er historiske spanske bygninger (kloster, slott etc) som senere er gjort om til luksushotell.

Boken er bygget opp kronologisk med ett kapittel for hver dag. Einarsson forteller om dagens små og store hendelser, krydret med mange detaljer fra spansk kultur og historie, spesielt med pilegrimstilknytning. Hver parador ble valgt ut på grunn av sin historiske betydning og tilknytning til pilegrimsveien og hun redegjør grundig for historien til hver enkelt. Det blir også en del mimring og tilbakeblikk til forrige tur hver gang de krysser den gamle ruten som ble beskrevet i “Jesu døtre og andre usannsynligheter”. Boken er illustrert med svært mange fine fargefotografier.

Det er jo ikke den store dramatikken i boken, men i det hele tatt synes jeg den er trivelig lesning. Einarsson viser at man kan ha en ordentlig “pilegrimsopplevelse” uten å gå seg halvt i hjel og det er en original vri å relatere de spanske paradorene til pilegrimsveien. Samtidig er det interessant å vite at vanlige folk kan overnatte på steder hvor konger og andre storfolk tidligere har levd.

Noe som hadde vært ønskelig var en oversikt over hvor mye overnattingen kostet på de forskjellige paradorene. Denne informasjonen er riktignok lett tilgjengelig på internett, men når Einarsson sier at “prisnivået er langt fra avskrekkende”, så hadde det vært fint med noen eksempler på dette. Uansett synes jeg at dette er en fin bok som alle med interesse for pilegrimsvandring vil ha glede av å ha i samlingen sin.